maanantai 5. syyskuuta 2011

True Image 2012 - vältä sitä!


Acronis julkaisi vuosittaisen päivityksen True Image levykuvaohjelmasta, jossa toki on kaikenlaista muutakin ominaisuuksia mukana, jotta uusi versio saataisiin ulos joka vuosi ja sitä kautta rahaa käyttäjiltä. Itse asiassa tuntuu siltä että kaikki muu sälä kuin alkuperäinen levykuvaus on noussut tärkeimmäksi asiaksi. Samalla ohjelman taso on laskenut kuin lehmän häntä.

Viimeisin versio 2012 on todellinen "helmi"! Ohjelma ei välttämättä edes asennu ollenkaan, puhumattakaan muista ongelmista. Foorumia selaamalla tulee mieleen onko 2012 betatestattu ollenkaan, vai betatestaavatko maksavat asiakkaat nyt tuotetta. Monella on ollut siis ongelmia asentaa 2012 versiota, ja osa käyttäjistä on joutunut kikkailemaan Windowsin rekisterin kanssa (kertoo jo jotain laadusta) saadakseen 2012 version toimimaan. Itselleni ja monelle muulle edes rekisteri ei tarjonnut apua.

Sitten jos 2012 version onkin saanut asennettua, on ollut edessä ongelmia laidasta toiseen. True Image on todella arka siitä millainen laitteisto alla on; Se joko toimii tai ei. Tähän asti minulla on ollut sentään sellainen onni, että vaikeuksien jälkeen True Image on sentään toiminut ja hoitanut sen mihin olen sen hankkinutkin.

Se miksi menin halpaan ja jopa ostin päivityksen johtui siitä että True Image 2012 asentui kannettavaan tietokoneeseeni ongelmitta. Halusin näet testata ohjelmaa, ennen kuin päätin ostanko päivityksen. Mutta uuteen pöytäkoneeseen True Image 2012 ei sitten asentunutkaan. Yksi syy voi olla, että True Image 2012:n asennusohjelma ei pidä siitä että koneessa on ollut aiemmin aikaisempi versio True Imagesta (2011). Kannettavassa ei ollut, olisiko siitä sitten johtunut että asentui ongelmitta?


Palautetta Acronisille

Tietenkin ajattelin ensin lähettää palautetta Acronisille, mutta kuten alla olevista kuvakaappauksista selviää, on tämäkin asia osattu sössiä Acronisilla. Vai mitä mieltä olette sivuston toimivuudesta.

Niin että mitä? Mikä tieto puuttuu tms.? No eipä tämä seuraavakaan ole sen selkeämpi, mutta ilmeisesti palaute meni lopulta perille. Vaikea sanoa mitä siinä sanotaan. Mutta siinä on jotain Live Chat Servicestä, jospa klikkaan sitä...



Acronis Live Chat

Otinpa ensimmäistä kertaa elämässäni yhteyttä Acronisin Live tukeen, jossa luvassa oli "Acronis Support Professional". Heti olikin chatissa tukihenkilö tervehtimässä, kovasti oli intialaisen oloinen nimi (kukaan seurannut mainiota Täällä Mumbai -sarjaa?). Kerrottuani ongelmani tukihenkilö kysyi saisiko hän ottaa etänä yhteyttä koneeseeni. Koska itse auttelen usein etänä muita, ja tiedän sen monesti näppärämmäksi keinoksi kuin alkaa selittämään toiselle mitä tehdä, annoin luvan.

Millaista tuen toiminta sitten oli? Luokatonta. Ensin hän kokeili itsepintaisesti asentaa True Imagea uudelleen ja uudelleen, vain nähdäkseen saman virheilmoituksen kuin minäkin jo näin ja olin hänelle kuvaillut. Sitten hän tutki asennuksen aikana syntyvää lokitiedostoa hetken, yritti jälleen asentaa True Imagea! Tämän jälkeen hän antoi tavalliselta komentoriviltä komentoja jotka olisivat vaatineet järjestelmänvalvojan oikeudet. Lopulta tukihenkilö pyysi hetken aikaa saada miettiä asiaa, mikä oli ihan kohtuullista.

Aikansa asennuksen luomaa virhelokia tutkittuaan hän palasi takaisin ja ensi töikseen sekoitti Resurssienhallinnan asetukset päin mäntyä! Suu auki seurasin hänen toimiaan, niissä ei näyttänyt olevan mitään järkeä. Vanha kunnon System File Checkerkin ajettiin. En enää edes muista mitä kaikkea hän yritti, ei sentään Miinaharavaa tai Pasianssia pelannut.

Lopulta hän yli tunnin jälkeen ilmoitti, että kaikki tarvittavat tiedot on kerätty ja he tutkivat asiaa ja ottavat minuun yhteyttä ratkaisun kanssa. Arvatenkin mitään ei ole kuulunut. Ja tuskin kuuluukaan. Se siitä Live tuesta.


Nyt olen ottanut yhteyttä Acronisin asiakaspalveluun ja pyytänyt rahojen palauttamista. Viikon jälkeen mitään yhteyttä ei ole asiakaspalvelusta kuulunut. Jos kaupan peruminen ei onnistu asiakaspalvelun kautta, peruutan luottokorttimaksuni. Harmi vain että maksoin PayPalin kautta, jolloin maksu piti ensin riitauttaa, tästä minulla ei ole kokemusta. No, kerta se on ensimmäinenkin, olen nyt siis myös riitauttanut maksun PayPalissa.

Lisäys 9.9.11 Sain rahani takaisin riitauttamalla maksun, sekä olemalla erittäin aktiivisesti yhteydessä True Imagen foorumilla kirjoittaneisiin Acronisin työntekijöihin.


True Imagen alamäki

True Image oli muutamia vuosia sitten levykuvaohjelmistojen kuningas. Ohjelma teki hyvin sen mihin se on alunperin suunniteltukin, eli levykuvien tekoon ja palautukseen. Sitten Acronis alkoi lisäämään täysin turhia ominaisuuksia True Imageeen, lähinnä kai siksi että se saisi perusteltua jotenkin joka vuotisen uuden maksullisen päivityksen. Samalla alkoi True Imagen laatu laskea ja ohjelman kanssa mitä ihmeellisemmät ongelmat. Tässä taannoin True Imagen foorumilla joku mainitsi että "Acronis tekee ohjelmat joiden kanssa on ollut ehdottomasti eniten ongelmia".

Versio 2011 mylläsi käyttöliittymän sekaisin, ja kun ohjelma edelleen toimi paikoitellen todella huonosti käyttäjät olivat raivoissaan. Käyttäjien rankan palautteen johdosta taisi jopa Acronisin isompi johtajakin käydä foorumilla rauhoittelemassa, että ovat ottaneet opiksi ja kuunnelleet asiakkaitaan.

Sitten ilmestyi uusin 2012 joka kertoo, ettei mitään palautetta ole otettu huomioon. Monen mitta alkaa täyttyä. Itselleni riitti myös, en tule ostamaan enää koskaan yhtään ohjelmistoa Acronisilta. Katsastan uutta ohjelmistoa levykuvaukseen, tällä hetkellä on tarkoitus testata StorageCraftin ShadowProtect Desktopia, kallis mutta hyväksi ja nopeaksi kehuttu.


True Imagen foorumilla sanottua

Seuraavassa muutama poiminta suoraan True Imagen foorumilta koskien 2012 -versiota. Jos olet harkitsemassa True Image 2012 ostoa, lue ensin nämä kommentit, ja lue tarvittaessa lisää True Imagen foorumilta.
"Yesterday I "upgraded" to ATIH2012(current build). What a disaster. I haven't found anything yet I've tried that works right. Like an idiot, I trusted Acronis and upgraded all my machines without thoroughly checking out ATIH2012 first."

"I upgraded from 2011 to 2012 over the weekend and haven't been able to back[up] since then."

"Acronis is breaking my Windows installation after a full disk backup."

"Anyone else getting installation failure when trying to upgrade ATIH2011 to ATIH2012? I've been trying for two days and I simply can't get connected to Acronis support by phone, chat, or e-mail ???"

"The whole situation is totally unacceptable. I'm using my machines for work / earning money. This tool is designed to help and not to make unnecessary trouble."

"started the 1st backup hours ago. It's been showing "Time Left: 5 minutes" for the past 90 minutes so I'm not hopeful that anything has changed or improved, will probably have to stop it and delete it before going to bed - sad!"

"I am currently seeking a return policy which I doubt I'll get. Instead I'll have to troubleshoot their alpha-ware, dedicate hours of my time compensating for an unfinished, defective product, and more than likely end up having to reinstall my OS again anyway"

"The one thing that makes me laugh is when you look at the list of changes made from 2011 to 2012, the list of fixes is small yet the list of known issues is about 3 times as long!!"

"I was excited when I saw that version 2012 had added the ability to press F12 to invoke Acronis recovery at boot. I activated it and it does not work."

"TI2012 - I'm kind of shocked and totally disappointed. This release killed my nerves, I'll go back to TI2011 and I won't ever again upgrade instantly. Also I'll try refund as this software does not work for me. I've been TI user since the first version."

"It crashed the second time I started it up. It can read the data from a backup of one partition, but not the second. Other times it just hangs calculating the restore time, but never comes back."

"I just want to say thanks, as I have said before, to all the folks who take the time to share their experiences here. A few minutes reading this forum each morning saved me from upgrading to 2011 (from 2010) and now has saved me from 2012."

"I have now uninstalled both 2009 and 2012... cleaned my registry of all Acronis entries using both the 2009 System Clean and manually editing the registry, did a clean install of 2012, rebooted several times, tried again to run a full disc back up and again, got the BSOD."

"Go to the Support page and you'll see they're swamped with all the issues from 2012 and ANY request for support will take extremely long... seems like they may have jumped the gun on this one and released it WAAAAAAY too early."

"At the end, I must say I cannot use this software and wish to get a full refund. Nothing else.

First, there is a non-existant Customer Support. Sure, I got some late "Sorry" on this forum (and I thank you for that). But I spent my time and my energy looking for solution without ANY intervention of Acronis."

"This product is not worthy of the name.... software... so I sent in a complaint via the official 'complaint' page on the Acronis website and guess what? I got an email right back saying that I sent the email to an unmanned address and that it will not be received! I just used their web email... I'm beginning to lose a little faith in this organization."

"I have no longer any confidence and trust in ATI2012 and Acronis, for that matter. They are close to crossing the line of a fraudulent company."

"I have never seen software (it doesn't matter what kind of software, backup or something else) which have so much OBVIOUS bugs. I mean obvious like, if you press on a "ok" button.. nothing happend, even the window don't close! Hello?!? It looks like an amateur has programmed this software, even I would have programmed it better."

2 kommenttia:

päivi kirjoitti...

Mitä tolla ohjelmalla pitäisi tehdä? Onko se eheytysohjelma, sellaista tarvitsisin mutta näemmä tuo versio ei siis toimi.

Mulla on kone tavattoman hidas enkä saa selainta päivitettyä jotta kone toimisi nopeammin.

Virustorjunta ohjelmani herjaa vähän väliä kun yritän jotain sivua aukaista ( McAfee ) vaikka olisi Googlen etusivu.

Itse veikkaisin että kone pitäisi jotenkin eheyttää ja selain päivittää?

Miesten hommaa :)

T. Päivi

neko kirjoitti...

Levykuvassa ei ole kyse eheytyksestä, vaan levykuvauksesta.

Laitan tähän alle lainauksen vielä keskeneräisestä tulevasta kirjoituksestani, joka kertonee (toivottavasti) levykuvauksen idean.

"Levykuva (eng. disk image) on mielestäni varsin osuva kuvaus siitä mikä levykuva on. Kuvittele että kiintolevylle tallennetut ohjelmat ja tiedostot ovat sijoittuneet fyysiselle levylle tiettyihin kohtiin levyä tietyllä tavalla. Nyt tästä rakenteesta otetaan "kuva" joka sisältää tiedon noista tiedoista joita kiintolevy sisältää juuri sillä hetkellä kuin kuva on otettu.

Nyt jos tapahtuu jotain ikävää, esim. jokin ohjelma sotkee Windowsin niin ettei se toimi enää, tai kiintolevy hajoaa yms. ollaan ikävässä tilanteessa. Yleensä voi ainoa vaihtoehto olla Windowsin uudelleen asennus kaikkine ohjelmineen ja asetuksineen, tässä voi mennä tunneista useisiin päiviin.

Jos sinulla on levykuva, voit palauttaa sillä helposti toimivan Windowsin kaikkine ohjelmineen ja asetuksineen, juuri siihen tilaan missä se kuvan ottamisen aikaan oli. Kaikki tämä ohjelmistosta ja Windowsin yms. asennuksien koosta riippuen jopa 10 minuutissa! Kaikki tutut asiat ovat paikoillaan, ikään kuin mitään ei olisi tapahtunutkaan. Aika kätevää vai mitä?"