lauantai 27. helmikuuta 2010

Panosta kysymykseesi keskustelufoorumilla

Kenties se on ikä tms. juttu, mutta olen huomannut, etten jaksa vastailla huonosti kirjoitettuihin kysymyksiin. En, vaikka tietäisin vastauksenkin. Näin siis poikkeuksia lukuunottamatta.

Jos viesti on raapaistu kasaan ajatusvirta-tyylillä (alkaa usein esim. sanoilla "mjoo siis ongelmana on niinkutuota...") sisältäen sekavan sepustuksen vailla päätä ja häntää, vastaamatta jää. En jaksa alkaa arvailemaan, mitä kirjoittaja on ehkä tarkoittanut. Tai jos viestistä ei selviä oleelliset asiat, kuten vaikkapa selain-ongelmissa käytetty selain ja versio, Windows-ongelmissa versio jne., niin hups vaan, ja olenkin lukemassa jo seuraavaa viestiä.

Mielestäni, kun kysytään apua jollain keskustelufoorumilla, kannattaa siis panostaa kirjoitukseen hieman. On suorastaan lukijoiden aliarvioimista oksentaa näppäimistöltä mitä sattuu. Tässä jotain ohjeita, joiden avulla voi onnistaa paremmin:
  1. Esittele ongelma lyhyesti jo aiheessa
    ÄLÄ kirjoita: "APUA ongelma KIIRE" tai "MIKÄ AVUKSI?" tms. joka ei kerro ongelmasta mitään. Äläkä HUUDA (suuraakkosin kirjoitettu teksti on huutamista).
    Jos et osaa tiivistää ongelmaasi aihe-kenttään, mieti vielä toisen kerran kirjoitustasi.
    Oikeasti, tähän kannattaa panostaa. Et ole selvillä itsekään siitä, mitä haluat kysyä, jos et keksi selkeää, ongelmaasi kuvailevaa aihetta.
     
  2. Kirjoita selkeästi ja käytä välimerkkejä oikein
    Pisteiden ja pilkkujen jälkeen tulee välilyönti. Suomenkielisessä tekstissä pilkun puuttuminen tai väärä paikka, voi jopa muuttaa asian toiseksi. On myös erittäin raskasta lukea tekstiä josta välimerkit puuttuvat. Välimerkit ovat olemassa hyvästä syystä.
     
  3. Jaa asiasi selkeisiin kappaleisiin, joiden välissä on yksi tyhjä rivi.
    Esimerkiksi:
    • Esittele ongelma. Kerro myös mahdolliset virheilmoitukset tarkasti. Ei paljon auta, jos kerrot että "tuli joku virheilmoitus" tai että ruudulle tuli BSOD mutta et kerro mitä tietoja siinä oli (voit jälkeenpäin tarkastella niitä BlueScreenViewillä).
    • Kerro mitä teit ennen ongelman syntymistä.
    • Kerro tarkasti miten olet jo kokeillut ongelmaa ratkaista (se että kerrot kokeilleesi "kaikenlaista" ei ole oikea tapa, kun ei voi sitten tietää oletko jo kokeillut aiottua neuvoa).
    • Kerro kokoonpanosi tiedot mahdollisimman tarkasti (tietokone, ohjelmistot ja niiden versiot).
    Harvoin näkee viesteissä liian paljon tietoa, sen sijaan liian vähän liiankin usein. Ja sama kuin otsikoissa: älä HUUDA.
     
  4. Jos et mielestäsi saa vastausta riittävän nopeasti, älä kysele miksei vastauksia ole tullut
    Yleensä ihmiset eivät ole työssä ko. keskustelufoorumilla, ja odottamassa vain että kirjoitat kysymyksen johon saisivat vastata. Ruinaaminen on ärsyttävää, ja luultavasti syy siihen, ettei vastausta ole tullut, johtuu vain huonosti laaditusta kysymyksestä. Muokkaa tarvittaessa kysymys uudelleen, älä vikise.
     
  5. Älä häiritse foorumin vakiokirjoittajia yksityisviesteillä
    Älä häiritse vakiokirjoittajia yksityisviestein samoilla sekavilla kirjoituksillasi, kuin joita olet julkisesti foorumin puolella kirjoitellut. Saat kyllä viestiisi vastauksen, mikäli se on muutenkaan tulossa.

Joitain esimerkkejä huonoista kirjoituksista

Jne. Foorumit ovat näitä pullollaan.

Ei kommentteja: